dijous, 15 de maig del 2008

1/5 - Paris - Atenes

“Agafes el bus x95 i ens trobem al final de la línia, Plaça Syntagma.” Van ser les ultimes paraules d’en Javi minuts abans de que tanqués la bossa i em poses a dormir.
No obstant, les primeres paraules que m’han dirigit a l’arribar a Atenes han estat: “No hi han autobusos. L’única manera és prendre el taxi.” Una vaga de transports el dia del treballador em fa preveure que Grècia serà un interessant contrast respecte l’Europa que conec.
El taxi em deixa el més a prop possible de la plaça, car els carrers també estan tallats i mig deserts.
A mesura que m’apropo a Syntagma les consignes dels líders sindicalistes es fan sentir més i més. Després de donar una volta per una plaça plena de manifestants trobo la parada del x95 i amb ell en Javi.
Mesos després del seu últim passatge per París ens tornem a fondre en una sincera abraçada. Tots dos igual, com si dos anys no ens haguessin passat, però cadascú amb tantes experiències viscudes i els seus plans de futur per explicar.
La curiositat per saber l’un de l’altre (i la vaga de transports) propicien una passejada tranquil.la pels seus barris i racons. La primera parada i el primer frappé són en un cafè de la Plaça Exárcheia, centre neuràlgic del barri que porta el mateix nom i que representa la zona més reivindicativa, estudiantil i anarkista, plena d’universitats, bars i centres socials.
Passem per casa seva per descarregar la bossa que he carretejat en tot moment i també conèixer els actuals companys de pis, en Daniel i en Benjamin, italià i xilè respectivament.
Una de les grans sorpreses d’aquest viatge, la gastronomia grega. En Javi me n’havia parlat i així ho he començat a veure quan m’ha dut a un dels seus restaurants preferits on provem algunes de les especialitats locals, de nom reproduïble per mi, mentre continuem parlant del present i del futur. Fins que es fa l’hora de passar a recollir a mon cosí Dani, que acaba d’arribar a la ciutat.
Pel vespre teníem planificat un concert en el Parc Pedio Areos i allí ens trobem amb les franceses Domitille, Alexandra i sa germana de visita, Sophie. Però el concert com a tal sembla que no existeix i acabem en un local d’Exárcheia, fent coneixença amb elles i amb d’altres col.legues d’en Javi que se’ns van ajuntant, com l’italià Lorenzo.
Acabades les cerveses continuem gaudint de la gastronomia en un restaurant cretenc. Sense saber ni com ens trobem que encara no fa ni 24 hores que som a Atenes i ja coneixem un munt de gent i uns quants indrets. Són els avantatges de viatjar amb algun conegut en el destí.
La nit continua de local en local, perdent gent pel camí i bevent tequila, fins que els perduts som en Dani i jo, a les cinc del matí, desorientats en mig d’Atenes.

---------

"Tu prends le bus x95 et nous rencontrons à la fin de la ligne, Place Syntagma." Se sont les derniers mots de Javi minutes avant de que je ferme ma valise et me mets à dormir.
Pourtant, les premiers mots qui m'ont été dirigés à l'arrivé à Athènes ont été : "Il n'y a pas de bus. La seule manière est de prendre le taxi." Une grève de transports le jour de la fête du travail me fait prévoir que la Grèce sera un intéressant contraste quant à l'Europe que je connais.
Le taxi me laisse le plus près possible de la place, car les rues sont aussi coupées et à moitié désertes.
Au fur et à mesure que je m'approche à Syntagma les consignes des dirigeants syndicalistes se font sentir de plus en plus. Après avoir donné une tour par une place pleine de manifestants je trouve l'arrêt du x95 et avec lui en Javi.
Des mois après son dernier passage pour Paris on se retrouve à nouveau avec une sincère embrassade. Tous les deux tout pareil, comme si deux années ne s’étaient pas passées, mais chacun avec autant d'expériences vécues et ses plans d'avenir pour expliquer.
La curiosité pour savoir l’un de l'autre (et la grève de transports) nous favorise une promenade tranquille pour ses quartiers et endroits. Le premier arrêt et le premier frappé sont en un café de la Place Exárcheia, centre névralgique du quartier qui porte le même nom et qui représente la zone la plus revendicatrice, estudiantine et anarkiste, pleine d'universités, bars et centres sociaux.
Nous passons pour la maison à lui pour décharger mon sac que j'ai promené à tout moment et aussi connaître les actuels collocs, Daniel et Benjamin, Italien et Chilien respectivement.
Une des grandes surprises de ce voyage, la gastronomie grecque. Javi m'en avait parlé et ainsi j'ai commencé à le voir quand il m'a mené vers un de ses restaurants préférés où nous prouvons quelques-unes des spécialités locales, de nom pas reproductible pour moi, tandis que nous continuons à parler du présent et du futur. Jusqu'il nous arrive l'heure de passer à chercher mon cousin Dani, qu'il vient d'arriver en ville.
Le soir nous avions planifié un concert dans le Parc Pedio Areos et là nous rencontrons les Françaises Domitille, Alexandra et sa sœur en visite, Sophie. Mais il semble que tel concert n'existe pas et on finit dans un local d'Exárcheia, en faisant de la connaissance avec elles et avec d'autres collègues de Javi qu'ils nous rejoignent, comme l'Italien Lorenzo.
Finies les bières nous continuons à nous amuser avec gastronomie dans un restaurant crétois. Sans trop vouloir nous réalisons qu'il ne fait même pas 24 heures que nous sommes arrivés à Athènes et nous connaissons déjà un tas de gens et quelques endroits. Ce sont des avantages de voyager avec quelque personne connue là où on va.
La nuit continue de local en local, perdant des gens par le chemin et buvant de la tequila, jusqu'il nous arrive les perdus sommes en nous, Dani et moi, à cinq heures du matin, désorientés au milieu d'Athènes.